Emoční ne/zralost u dětí

26.05.2023

Emoční ne/zralost dítěte

Každé dítě je jedinečné a odlišné, stejně jako jeho vývoj. Jednou z největších starostí, o kterých rodiče stále mluví, je však emoční vývoj jejich dítěte. Když jsou dítěti dva nebo tři roky, často chápeme záchvaty vzteku a emocionální výbuchy….obtížněji, si s tím umíme poradit u dítěte, které je starší a neumí regulovat své emoce.

Je běžné, že u dětí s opožděným psychomotorickým vývojem se objevuje emoční nezralost,(je vhodné najít kořen potíži, přetestovat primární reflexy), tyto děti mohou mít např. problém porozumět sociálním podnětům, zahájit komunikaci s ostatními, mohou mít potíže vyrovnat se se změnou, mohou mít záchvaty vzteku, se kterými si neumí poradit (je to signál, že dítě potřebuje více podpory), mohou mít opožděný vývoj řeči, sníženou slovní zásobu, nerady kreslí, stříhají a mnoho těchto dětí, může mít později potíže ve škole.

Prvních několik let života funguje dítě na pravé hemisféře, která je známá jako kreativní a emocionální, to je důvod, proč děti milují aktivity, které zahrnují fantazii, malování, vybarvování, stavění z kostek, to jsou všechno činnosti propojeny s pravou stranou mozku.

Jak děti rostou, je vhodné, aby se vytvářela potřebná spojení mezi pravou a levou hemisférou. Levá hemisféra jim pomáhá s logickým myšlením, pomáhá regulovat jejich emoce a plnit náročnější úkoly, jako je číst, psát, hláskovat, učit se nová slovíčka, psát a dělat matematické úkoly.

Děti, u kterých se nevytvoří potřebná spojení (vhodné přetestovat primární reflexy), mohou uvíznout na jedné nebo druhé straně. Když k tomu dojde, nemusí být zralé, jak emocionálně tak rozumově na nástup do školy. Dítě s dominantní pravou hemisférou, může ve škole zažívat stres a úzkost. Tyto děti nemají propojený most (Corpus Callosum) mezi pravou a levou hemisférou, to vytváří silné emoce a problémy s chováním, které se projevuje ve škole i doma. Mnohokrát se děti tak soustředí na ovládání svých emocí, že mozek se nemůže uvolnit pro jeho vyšší činnost.

Děti nejsou v žádném věku imunní vůči traumatickým situacím. Dokonce i miminka v prenatálním období, kojenci a batolata mohou zažít stres. Způsob, jakým se stres projevuje, se bude u každého dítěte lišit a bude záviset na věku a vývojové úrovni dítěte. Pokud je, stres dlouhodobý rozvinou se reakce, které přetrvávají a ovlivňují jejich každodenní život i po skončení situace. Traumatické zážitky mohou ovlivnit učení, chování a vztahy ve škole. Nedávné neurobiologické, epigenetické a psychologické studie ukázaly, že traumatické zážitky v dětství mohou snížit koncentraci, paměť a organizační a jazykové schopnosti, které děti potřebují, aby uspěly ve škole.

Děti často nevyjadřují úzkost, kterou pociťují, způsobem, který je pro dospělé snadno rozpoznatelný – a svou bolest mohou maskovat agresivním nebo odpudivým chováním. Děti mohou cítit hrůzu, bezmoc nebo strach, stejně jako fyziologické reakce, jako je bušení srdce, zvracení nebo pomočování, svým chováním se mohou vracet zpět do období vývojové fáze.

Když nejsou propojeny hemisféry, dítě se obtížněji učí, následně dostává nálepky typu ADHD, ADD. Aby se dítě mohlo snáze učit, potřebujeme spolupráci hemisfér, je potřeba vybudovat nervová spojení v mozku, aby pravá a levá strana spolupracovaly nejen na emoční stabilitě, emoční kontrole a emoční regulaci.

Jak tomu můžeme pomoci?

https://petrafritsch.webnode.cz/primarni-reflexy/

https://petrafritsch.webnode.cz/neurovyvojova-stimulace/

https://petrafritsch.webnode.cz/metoda-rmti/

Vhodné je také procvičování grafomotoriky, pracovní listy ke stažení 

Petra Fritsch, 775 234 669,  O-Poruba, pohybemrosteme@seznam.cz, 2016
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky