Nervový systém dítěte

Narušené funkce nervového systému jsou známkou prožité stresové situace nebo vývojového traumatu u dětí, tyto zkušenosti narušují normální fungování nervového systému. Taková zkušenost v raném dětství i v pozdějším vývoji ovlivňuje neurologický, fyzický, emocionální i rozumový vývoj v dětském mozku i v těle.
Děti s touto zkušeností nedokážou ovlivnit regulační mechanismy, což může způsobovat hyperaktivní chování, stažení se do sebe, neustálou potřebu blízkosti pečující osoby, narušený spánkový režim, opožděného dosažení vývojových milníků, zpoždění v řeči, motorických dovednostech (lezení, chůze), v emocionální a rozumovou nezralost, poruchy učení, noční můry, noční pomočování. Mnoho dětí bude reagovat opozičním vzdorem, úzkosti, hněvem, strachem, apatií.
Jednou z nejobtížnějších výzev, kterým rodiče čelí, je pomoci dítěti zotavit se z traumatické události nebo série silně stresujících zážitků. Rodič se musí naučit vnímat a naplňovat emocionální a vývojové potřeby dítěte, což je pro rodiče mnohdy těžké, jsou zde vystaveni dvojnásobné výzvě, protože se zde setkávají se svými vlastními emocemi.
Dobrá zpráva je, že dítě má přirozenou, vrozenou schopnost léčit se, a to jak emocionálně, tak fyzicky.
Vhodnou formou procesu je harmonizující kraniosakrální dotek, který jemným přístupem pomáhá uvolnit stres a regulovat nervový systém dítěte. Terapie uvádí nervový systém do rovnováhy, tak aby se dítě vracelo do přirozeného stavu hravosti. Zahrnuje to, že terapeut sleduje nervový systém dítěte prostřednictvím řízených her a hraní, aby zvýšil jeho schopnost prožívat obtížné pocity.